Wat is het met Lean Management wat mij zo raakt? Dat ben ik gaan onderzoeken. Ik kan het in 1 woord omschrijven, namelijk ‘humanity’ oftewel; menselijkheid/ liefde voor de mens. Het management van Toyota wist heel duidelijk dat het succes draait om de mens in de organisatie en hoe humaner je hen benadert hoe meer successen je zult behalen. Wie bedenkt er nu dat je met één druk op de knop een heel productieproces kunt stoppen, en hiervoor zelfs vereer wordt als je dat doet. Krijg je in de trein bij twijfel een bekeuring als je aan de noodrem trekt, bij Lean management krijg je alle waardering als je aan de rem trekt.
Het beste uit je mensen halen door een down up benadering van leidinggeven… Op een coachende en stimuleerde manier je medewerkers bijstaan en dit met als doel om andere mensen (de klant) te helpen er beter van te worden… Beeld je eens in hoe mooier de wereld zal zijn als je deze gedachtegang voortzet in alles wat je doet.
Vandaag heb ik weer een beangstigend voorbeeld gezien hoe een vrouw 42 dagen moet wachten op een mogelijke diagnose van borstkanker. Maar liefst 42 dagen in spanning, angsten, onzekerheid en verspilling aan wachttijd. Terwijl een ziekenhuis met een Lean-inrichting hier slechts 2 uur over doet. Dit is een verbetering van 2000%, gerealiseerd door het verkorten van de wachttijd en samenwerking. Hoe mooi kan de wereld zijn als we denken vanuit humaniteit, met behulp van een geweldige tool Lean Management?! Trots ben ik dat ik metoentertijd open heb gesteld voor deze methodiek. Ik verrijk er graag anderen mee. Meer weten? Stuur dan een mailtje naar yvonne@dailylean.nl